TJÄNST
Konsultation eller Handledning
Råd och stöd i en eller flera delar utifrån behov för dig som arbetsgivare och arbetstagare. Jag arbetar inom skolan, i föreningar och på andra arbetsplatser som möter utmaningar med anställda, medarbetare eller deltagare.
Det kan handla om att organisera för bästa förutsättningar för både den enskilda men också för organisationen, tillgänglighet på arbetsplatser och i undervisning, om bemötande av problembeteenden, problematisk frånvaro, om trygghet och studiero, bedömning och betyg eller annat aktuellt område.
Handledning kan ske individuellt eller i grupp, t.ex i ett arbetslag, i ett elevhälsoteam eller i en organisation. Syftet med handledning varierar men handlar om kunskapsutveckling, färdighetsutveckling, personlighetsutveckling eller en integrerad målsättning.
Vilka är just dina/era behov?
TJÄNST
Kartläggningar
Kartläggning görs för att synliggöra. En grund i arbetet med att planera eventuella insatser för en grupp eller en elev eller en medarbetare. Kartläggning kan göras i alla åldrar och med olika metoder som screening, diagnoser, observationer, samtal och intervjuer.
Kartläggningar görs i alla åldrar och många jag arbetar med idag går på vuxenutbildning och har under sin skoltid inte haft tillräckligt med stöd. Det är också vanligt att man får en diagnos som vuxen och behöver stöd och coachning för att få ihop livspusslet på sin arbetsplats, på sin fritid och i familjen.
Behöver ni hjälp med kartläggningar?
TJÄNST
Utlåtande och Utredningar
Om eleven trots insatser och eventuella åtgärder inte utvecklas mot målen kan nästa steg vara vidare utredning.
Jag som specialpedagog ansvarar för att skriva pedagogiska utlåtanden utifrån kartläggningar och dokumentation kring en elevs förmågor, färdigheter, styrkor och utvecklingsområden. Vidare utredningar remitteras med pedagogiskt utlåtande och kartläggning enligt ställda krav till aktuell mottagning, oftast BUP, HAB eller Logoped.
Behöver ni hjälp?
TJÄNST
Handlingsplaner
Utifrån kartläggningar och utredningar görs en handlingsplan för att synliggöra och tydliggöra vem som ska göra vad och när. Uppföljning och en revidering görs löpande utifrån aktuellt nuläge med syfte att vara framåtsträvande.
Har ni behov av hjälp för att upprätta handlingsplaner?
TJÄNST
Förebyggande & främjande
I uppdraget arbeta på olika nivåer, individ, grupp och organisation i ett förebyggande och främjande arbete. Det kan handla om att aktivt arbeta för:
- Att se möjligheter utifrån det vi vet och bygga vidare på det vi har.
- Att ha fokus på tillgänglig lär- och arbetsmiljöer samt goda relationer och bemötande.
- Att förstå vikten av och möjligheterna med kommunikation inom och mellan organisationer men också mellan skola och hem.
Har ni behov av att utveckla det förebyggande och främjande arbetet?
TJÄNST
Diagnoser
Vad en diagnos innebär är individuellt, liksom hur vi väljer att se på diagnoser och förhålla oss till dem.
Vi pratar ofta idag om NPF och då menar diagnoser som ADHD/ADD, Autism och Tourettes mfl. Andra diagnoser som vi ofta möter är Dyslexi och Språkstörning men också Dyskalkyli.
Jag hjälper till med underlag för vidare utredningar som oftast görs hos Logoped när det gäller språk/matematik (tala, läsa, skriva) och på BUP eller Vuxenpsykiatrin om det gäller området NPF.
TJÄNST
Hjälp med vad?
Vad är just erat behov? Är ni i en rekryteringsperiod och behöver stöd att överlappa eller i väntan på. Hinner ni inte skriva pedagogiska kartläggningar och Åtgärdsprogram i den takt ni önskar? Kanske behöver ni extra insatser en period för att komma i fas.
Tillsammans hittar vi lösningar, på distans eller på plats.
TJÄNST
Spel Leksaker Hjälpmedel
Vad utvecklar, stimulerar, väcker nyfikenhet, skapar förståelse och utmanar på olika sätt?
Vilka kognitiva hjälpmedel och sinnesstimulerande produkter finns och var hittar du dem?
TJÄNST
Utveckla kompetens
I skolan?
I en förening?
På en trafikskola?
Eller annan arbetsplats?
Förändringar och nya utmaningar ställer krav på att vi utvecklar vår kompetens. Det kan också handla om att optimera ett företags eller en organisations möjligheter med hänsyn till anställdas förmågor. Det kan innebära fokus på att vara mer kostnadseffektiva. Områden att utveckla kan vara följande:
SKOLA
- Kunskaper om diagnoser och vad de innebär.
- Bemötande av barn, ungdomar och vuxnas olikheter.
- Undervisning och tillgänglighet.
- Bedömning och betygssättning.
- Att undervisa på distans.
- Systematiskt kvalitetsarbete- förebygga och främja.
FÖRETAG/ORGANISATION
- Kunskaper om diagnoser och vad de innebär.
- Bemötande av medarbetare/anställda med diagnos.
- Tillgänglighet på arbetsplatsen.
- Utveckling- enskild och organisation.
- Systematiskt kvalitetsarbete- förebygga och främja
Vill ni ha hjälp i just eran utveckling?
EN DEL I VERKSAMHETEN
En tillgång för andra- för att göra skillnad.
Barn, unga och vuxna i skolan, på fritiden, på jobbet, på trafikskolan. Vilka utmaningar har ni?
Betyg och Bedömningar.
NPF - Tillgång och Utmaning.
Betyg och Bedömningar.
NPF - Tillgång och Utmaning.